Wakacje to czas, podczas którego bardzo często odrywamy się od obowiązków dnia codziennego. Wypadamy z rytmu pracy, poświęcając więcej czasu na relaks. Niestety to także okres, w którym najzwyczajniej w świecie tracimy naszą czujność w zakresie ochrony danych osobowych. Więcej “Kolejne wakacje, te same problemy z ochroną danych” »
Czy restauracje gromadzą nasze dane osobowe? Jeśli tak, to w jaki sposób i na jakiej podstawie tego dokonują? To zależy – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Prawdą jest, że restauratorzy jako przedsiębiorcy przetwarzają dane osobowe swoich pracowników, kontrahentów oraz bardzo często również i klientów. Należy więc pamiętać, że gdy wchodzimy do restauracji, nasz wizerunek może być uwieczniany i następnie przetwarzany. Prowadząc restaurację natomiast, łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której niezadowolony klient wykorzystuje nasze niedopatrzenia w zakresie ochrony danych osobowych (np. brak klauzuli informacyjnej w widocznym miejscu) i postanawia nastręczyć nam problemów, których z łatwością mogliśmy uniknąć. Co w takim przypadku warto wiedzieć jako klient, a o czym trzeba pamiętać, będąc właścicielem lokalu gastronomicznego?
Więcej “Gastronomiczne RODO, czyli o monitoringu sali w restauracjach” »
Kontynuując rozważania dotyczące znaków towarowych, należy zaprezentować, wspomniany w poprzednim artykule (Potencjał znaku towarowego), ich normatywny podział oraz koncepcję sławnego znaku towarowego. Normatywny podział znaków towarowych to taka grupa znaków towarowych, których rodzaje wymienia bezpośrednio ustawodawca w przepisach prawa. Więcej “Niejedno „imię” znaku towarowego” »
Europejska Rada Ochrony Danych opublikowała dokument tzw. FAQ, w którym znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z związku z niedawnym unieważnieniem Privacy Shield. EROD we wskazanym dokumencie dokonuje wyjaśnień oraz udziela wskazówek w zakresie przekazywania danych osobowych do państw trzecich w obecnej sytuacji. Poniżej zamieszczamy krótkie omówienie oraz link do komunikatu UODO, który zawiera nieoficjalne tłumaczenie FAQ.
Więcej “FAQ Europejskiej Radu Ochrony Danych dotyczące wyroku Schrems II (TSUE C-311/18)” »
„Trybunał stwierdził nieważność decyzji 2016/1250 w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA” – tak brzmi bardzo krótkie i zarazem znaczące w skutkach stwierdzenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w wyroku wydanym 16 lipca 2020 r. w sprawie C-311/18 Facebook Ireland i Schrems. Stwierdzenie które spędziło sen z powiek w ostatnim czasie wielu prawnikom, menadżerom oraz zarządzającym. Więcej “EU-US Privacy Shield is invalid! O co chodzi? Co dalej?” »
Każdy znak towarowy jest wizytówką przedsiębiorstwa. Jak wiadomo, znaki towarowe używane są do oznaczania towarów lub usług by w ten sposób pozyskać klienta i zapewnić sobie stałą pozycję wśród rosnącej konkurencji. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć jak chronić to co dla jego działalności najważniejsze. Jak wyeliminować możliwość podszywania się, kopiowania pośredniego lub bezpośredniego? Dlaczego sposobem na zabezpieczenie interesów może być znak towarowy? Więcej “Rola oznaczenia znaku towarowego” »
W ostatnim czasie termin „audyt” jest bardzo często używany. Stwierdzenie to stało się niezwykle popularne w wielu dziedzinach życia. Począwszy od polityki, gdzie władza „audytuje” dokonania poprzedników, przez zarządzających weryfikujących efektywność pracy swoich pracowników, po mnożenie się uczelni oferujących studia z tego zakresu. Trochę tego sporo, nieprawdaż? Dzisiejszym tekstem chcielibyśmy przedstawić Państwu czym tak naprawdę jest audyt, a także czym różni się on od kontroli, z którą tak często jest zestawiany (a niekiedy stosowany także zamiennie). Odniesiemy się także do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w którym kwestia audytu bądź audytowania występuje kliklukrotnie. Więcej “Rola audytu w stosowaniu RODO” »
25.05.2018 r. – to niezwykle istotna data dla ochrony danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej. Dokładnie dwa lata temu znalazło zastosowanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – czyli tzw. RODO.
Obecna na świecie pandemia zmusza wszystkie organizacje, zarówno publiczne jak i prywatne, do podejmowania nietypowych działań. Aktualny przestój odbija się na wszystkich podmiotach w każdej dziedzinie funkcjonowania. Nie inaczej było w przypadku działań prowadzących do umożliwienia przeprowadzenia wyborów prezydenckich w Polsce. We wpisie obiektywnie spojrzymy na kwestie udostępnienia danych osobowych obywateli właśnie w celu przeprowadzenia wyborów. Więcej “Wybory korespondencyjne – co dalej z danymi wyborców?” »
Inspektor Ochrony Danych to zawód obchodzący niedługo swoje drugie urodziny. Został on powołany do życia na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Zastąpił on Administratora Bezpieczeństwa Informacji oraz wzmocnił pozycję osoby zajmującej się wsparciem dla kierownika jednostki w zakresie przetwarzania danych osobowych. Jego działalność w organizacji wzbudza jednak bardzo często szereg kontrowersji. Pracodawcy nie wiedzą za co płacą i jak rozliczać Inspektora Ochrony Danych z jego pracy. Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł trochę im w tym pomoże. Więcej “Inspektor Ochrony Danych – kompetencje, zadania i rola w organizacji” »