W związku z tym, że zakres działalności IT Law Solutions to nie tylko ochrona danych osobowych, ale również pełna obsługa wdrożeń IT (systemów, aplikacji) oraz doradztwa prawnego w bardzo szerokim zakresie postanowiliśmy nieco urozmaicić naszym czytelnikom zakres publikowanych treści. Dzisiaj garść informacji o potencjale znaku towarowego.
Taką zdolność ma znak towarowy. Został on stworzony po to, aby zapewnić komfort działalności oraz pomóc identyfikować podmiot na rynku. Bez wątpienia znak towarowy jest wartością dodaną przedsiębiorstwa. Znak towarowy jest bardzo istotną informacją o przedsiębiorcy, towarze bądź usłudze. Informacja ta trafia do klientów (wiernych marce jak i potencjalnych) oraz do innych przedsiębiorców. Pozwala na identyfikację klienta z podmiotem dostarczającym produkt czy usługę.
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Oznaczenie to jest dowolnie konstruowane z pewnymi zastrzeżeniami m.in.: znak towarowy nie może zawierać symboli państwowych takich jak: godło, flaga czy herb, jeśli nie uzyskano no to zgody.
Ponadto, znak towarowy nie może zawierać obraźliwych określeń lub wulgaryzmów oraz odnosić się wyłącznie do właściwości towaru, np. jego kształtu, jeżeli wynika on z właściwości odróżniającej.
Co do zasady znaki towarowe oraz oznaczenia produktów czy usług mogą. być kreowane dowolnie. Niemniej znaki towarowe możemy podzielić na:
Znak graficzny – jest nim obraz, rysunek, którym posługuje się uprawniony. Może być to obraz zwierzęcia, instrumentu muzycznego, słońce itp.
Znak słowny – może nim być dowolny wyraz, wyrażenie, imię i nazwisko, slogan, nazwa bohatera mitologii, nazwa fantazyjna.
Np. SKENDE SHOPPING (R.305173)
Znak przestrzenny lub przestrzenny z elementami słownymi – jest to szczególny rodzaj znaku towarowego. Odnosi się do oryginalnego i niepowtarzalnego kształtu towaru. Może zawierać dodatkowo oznaczenie słowne.
Znak zawierający wzór – takie oznaczenie towaru, które zawiera charakterystyczny wzór, ułożenie linii, połączenie znaków geometrycznych.
Znak kolorowy (jeden kolor lub ich kombinacja) – wykorzystanie jednego lub kilku kolorów, które identyfikują markę bezpośrednio.
R.310678
Znak dźwiękowy – jest nim melodia, sekwencja kilku dźwięków jako całości.
Np. ryk lwa wytwórni MGM (US 1395550)
Znak multimedialny – znak uwzględniający połączenie ruchu, obrazu i dźwięku tworzący krótkie wideo.
Np. znak towarowy Fahnen-Gärtner GmbH (ZTUE 017451816)
Znak ruchomy – oznaczenie łączące obraz i ruch – krótka animacja.
Np. czołówka HBO (EUTM-016147837)
Znak pozycyjny – chroni położenie danego elementu na produkcie. Najczęściej w połączeniu z takim towarem staje się rozpoznawalny.
Znak holograficzny – połączenie obrazu i ruchu dające wrażenie wyrażenia oznaczenia w wymiarze 3D.
Kombinowany znak towarowy, np. słowno-graficzny, słowno-graficzno-przestrzenny – są to oznaczenia łączące ze sobą wskazane wyżej rodzaje znaków. Znak słowno-graficzny to inaczej graficznie wyrażone słowo. Drugi z wymienionych znaków to odwzorowanie kształtu towaru z jego etykietami.
Inne znaki towarowe, takie jak: zapachowe, smakowe oraz dotykowe. Obecnie rejestracja wskazanych znaków jest dyskusyjna a ich status jest nieoczywisty – bo jak precyzyjnie i obiektywnie określić odczucia smakowe, zapachowe czy dotykowe?
Oprócz wskazanego wyżej podziału, znaki towarowe dzielą się także na:
Najpopularniejsze znaki towarowe definiują marki, które można podzielić według branży – domyślam się, że większość z nich jest Wam znana.
Wskazane powyżej marki to wyłącznie przykładowe wyliczenie. Wśród nich znajdują się zarówno polskie jak i zagraniczne przedsiębiorstwa, które zarejestrowały przynajmniej jeden znak towarowy i korzystają z ochrony.
Ważne jest to, że znak towarowy nie jest domeną wyłącznie wielkich przedsiębiorców lub koncernów. Znak towarowy może być, a nawet powinien, zarejestrowany przez „mniejszych” przedsiębiorców, szczególnie w sektorze MŚP (tzn. średnich, małych oraz mikroprzedsiębiorców).
Przede wszystkim znak towarowy to gwarancja wyróżnienia się na rynku, wyjątkowości. Zarejestrowanym znakiem towarowym może posługiwać się wyłącznie uprawniony. Nie należy zapominać także o funkcji reklamowej znaku towarowego. Zapewnia identyfikację marki wśród stałych i potencjalnych klientów. Może także być kojarzony z wartościami jakie reprezentuje dany przedsiębiorca oraz być nośnikiem informacji o tzw. goodwill.
Wskazane przykłady znaków towarowych można odnaleźć na stronach Urzędu Patentowego RP, EUIPO, Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych.
Photo by Cameron Venti on Unsplash
Redakcja: Marcin Kaleta