Ochrona danych osobowych w firmie i szkolenia ABI
Jak uniknąć utraty SWOICH danych osobowych – FAQ

Jak uniknąć utraty SWOICH danych osobowych – FAQ

man-gfeb4566a6_640

Nowe technologie skrywają wiele pułapek, które mogą być niezauważalne nawet dla osób świadomych – zarówno ryzyk jak i możliwości technologicznych potencjalnych agresorów. Szczególnie narażeni na negatywne skutki związane ze stosowaniem nowoczesnych rozwiązań są osoby bardzo młode (dzieci) oraz seniorzy – czyli Ci, którzy czasem nie do końca rozumieją co kryje się po drugiej stronie ekranu. Obecnie jesteśmy świadkami często masowych prób wyłudzeń czy kradzieży – nawet tożsamości. Dlatego warto być świadomym jak ustrzec się przed takimi sytuacjami.

Jak możesz uniknąć utraty SWOICH danych osobowych:

  1. Uważaj na to, co i komu udostępnisz. Nie udostępniaj pochopnie danych osobowych szczególnie nieznanym osobom lub podmiotom. Nie bój się pytać, kim są, co uprawnia ich do pozyskiwania Twoich danych, po co je zbierają. Rozmyślnie publikuj swoje dane, w szczególności w mediach społecznościowych. Bezwzględnie unikaj publikowania zdjęć dokumentów.
  2. Nie zostawiaj dokumentów w zastaw. Nie zgadzaj się na oddawanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy w zastaw za np. sprzęt z wypożyczalni. Nie zgadzaj się na kopiowanie dokumentu tożsamości – chyba, że wymagają lub uprawniają do tego przepisy prawa (w takich sytuacjach żądaj wskazania podstawy prawnej).
  3. Nie podawaj danych przez telefon, gdy nie jesteś pewien, że to konieczne. Unikaj przekazywania danych telefonicznie – szczególnie, gdy to nie Ty inicjujesz rozmowę. W takich sytuacjach rozłączaj się i sam podejmuj kontakt oficjalnymi kanałami.
  4. Uważaj na formularze, poprzez które udostępniasz dane. Zachowaj rozwagę przy wypełnianiu i podpisywaniu różnego rodzaju ankiet, formularzy czy umów. Zastanów się, czy faktycznie chcesz założyć kartę lojalnościową w sklepie, by mieć rabaty lub dodatkowe promocje kosztem swojej prywatności?
  5. Oceniaj czy zakres żądanych danych jest adekwatny do celu w jakim są gromadzone. Nie podawaj danych nadmiarowych, które pozwalają na pełną identyfikację, jeżeli w danej sytuacji nie jest to konieczne.
  6. Nie wyrażaj zgody pochopnie. Weryfikuj jej treść i świadomie podejmuj decyzję. Pamiętaj zgoda jest zawsze dobrowolna i może być cofnięta w dowolnym momencie.
  7. Nie wyrzucaj danych na śmietnik, dopóki ich nie zniszczysz. Niszcz dokumenty w sposób, który nie pozwolą na odtworzenie ich treści.
  8. Zwracaj uwagę, kto jest nadawcą kierowanej do Ciebie korespondencji. Nie odpowiadaj na wiadomości i nie otwieraj załączników od osób, których nie znasz lub sama wiadomość wyda ci się podejrzana.
  9. Sprawdź strony internetowe, z których korzystasz. Sprawdzaj certyfikat w polu adresu strony oraz jego wystawcę.
  10. Sprawdź, czy dany podmiot w ogóle istnieje. Weryfikuj podmioty którym przekazujesz pieniądze (sklepy, portale etc.).
  11. Weryfikuj regulaminy i polityki prywatności. Unikaj podmiotów które nie są transparentne i nie publikują treści wprost identyfikujących co robią i jakie przysługują Ci uprawnienia.
  12. Używaj mechanizmów chroniących. Aktualizuj swoje oprogramowanie, korzystaj z VPN, programów antywirusowych sprawdzonych dostawców, szyfruj swoje dane na dyskach.
  13. Zadbaj o hasła. Nie udostępniaj danych autoryzacyjnych osobom trzecim. Korzystaj z dobrych praktyk w zakresie tworzenia haseł (odpowiednia liczba znaków, ich rodzaj, częstotliwość zmian etc.). NIE dla haseł 12345, zaqwsx, 0000 !

Powyższe wskazówki mogą zwiększyć skuteczność ochrony Twoich danych oraz prywatności. Zalecamy także śledzenie treści udostępnionych przez m.in. Urząd Ochrony Danych Osobowych oraz CERT

Biuro IT Law Solutions